Julekalender

Når man nu er vokset op i Danmark, tager man mange danske traditioner for givet og som et naturligt indslag i hverdagen. Derfor kan det være en udfordring at forklare disse “ritualer” for udefrakommende. Denne situation er jeg efterhånden stødt på mange gange med Scott, der indtil nu har udvist en stor tålmodighed og interesse for, hvorfor vi dog stiller grød ud til nissen (“and what is a nisse again??”), hvorfor vi iklæder børn hvide kjortler og lader dem gå optog med lys for at synge om Sankta Lucia (der, for at gøre tingene mere kompliceret, er en romersk helgen for de blinde) eller at vi hånd i hånd går rundt om juletræet mens vi synger.

Dog har vi ramt en blindgyde ift. én særlig tradition: Julekalenderen. HAN FATTER DET BARE IKKE!!! Mine uni-piger var så søde at give mig Nissebanden i Grønland-julekalenderen, inden jeg rejste, så vi åbner en låge hver dag (vi skiftes – naturligvis). I går åbnede Scott låge nr. 5 og udråbte “It’s a seal!!”, hvorefter jeg selvfølgelig begynder at synge “Luffeeeee, Luffeee….”, hvortil Scott gjorde store øjne.

Det endte med, vi brugte det meste af aftenen på at finde forskellige julekalendreklip på youtube, som jeg lifligt sang og grinte med på, mens Scott vist nok grinte mest AF det – og mig.

Det er bare ligesom om, der er utrolig meget, der bliver “lost in translation”, når Puk og Lunte synger.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

