North Beach Beat

Sidste weekend fik jeg øjnene op for det område, der hedder North Beach, hvor de berømte/berygtede beatpoeter fra slut 50’erne holdt til. Det er et fantastisk kvarter med masser af liv, sjæl og varme.

Jeg kom tilfældigvis ind i boghandlen “City Lights Bookstore”, hvor alle forfattere fra Beat generationen plejede at hænge ud, holde oplæsninger og inspirere hinanden. Jeg har egentlig aldrig kendt særligt meget til Beat generationen men er nu blevet helt bidt af den og dens litteratur, efter jeg købte Jack Kerouac’s bog “On the Road” i City Lights Bookstore.

Beat generationen beskrev amerika fra gadeplan og var meget åbenmundede omkring sex, stoffer, homo/biseksualitet og antikrigsbevægelser. De var forløberne for hele hippiebevægelsen og var med til at tage store litterære skridt i datidens ultrakonservative USA.

Jeg slugte “On the Road” på en uge og overvejer nu at kaste mig over digtsamlingen “Howl” af Allen Ginsberg.  Udgiveren af “Howl” blev anholdt for at udgive “disseminating obscene” litteratur. Anklageren tabte dog retsagen og Howl er siden blevet anset som en af de vigtigste udgivelser i moderne litteratur.

Søndag i North Beach - på en italiensk café lige om hjørnet fra City Lights Bookstore og Jack Kerouacs tidligere hjem

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

