Stanford University

Jeg blev inviteret til at se en forelæsning på Standford af en af Twitter’s stiftere. Jeg tænkte, at det ville være en god måde at lære Stanford at kende på. Den åbne forelæsning var kl. 16.30, så da jeg kl. 16.00, sagde til min kollega Jason, at jeg ville tage et smut forbi Stanford, kiggede han mærkeligt på mig. “Hvor er forelæsningen?”, spurgte han. “På Stanford”, svarede jeg naturligvis. “Ja, men hvor på Stanford?!”. Det viser sig at Stanford er et ENORMT campus (“It is like… A CITY!”, som Jason sagde).

Så han puttede mig på en shuttlebus, der satte mig af, og så for jeg ellers vild på universitetets kæmpe område. For dem af jer, der kender mig godt, kommer dette naturligvis ikke som en overraskelse, eftersom jeg ofte formår at fare vild i Aarhus, hvor jeg trods alt har boet i 25 år.

I min søgen efter 475 Via Ortega, hvor forelæsningen foregik, fik jeg mig en lang gåtur i de flotte omgivelser. Stanford er pt verdens 13. bedste universitet (SDU ligger på en FLOT 253. plads – bare lige for at sætte det hele lidt i perspektiv…). Her er ofte forelæsninger af verdens klogeste hoveder, og der er en generel stemning af “det er her, det hele sker”. Universitetet er omgivet af springvand, palmer (der eftersigende ikke er en del af det naturlige Silicon Valley landskab, og derfor koster 10.000 dollars om året at opretholde – pr. palme, og en masse unge mennesker, der cykler rundt fra forelæsning til forelæsning.

En ting. der slog mig, da jeg fik rundt på campus, var arkitekturen. Det var såmænd et flot universitet, men det er altså mærkeligt at man vælger at bygge et campus, der ligner, at det er fra oldtidens Grækenland, selvom man tydeligvis kan se, at det er forholdsvist nyt. Nogle af bygningerne er fra 1938, hvor Bauhaus og funktionalismen var på sit højeste og (smukkeste) i Europa, og så vælger man at lave en gul bygning med udskæringer, søjler og diller-daller, som om at man ikke har rykket sig en millimeter de sidste par tusind år.  Det er da forunderligt!

"Byen" Stanford University

Stanford

Mr. Bill har en bygning opkaldt efter sig på Stanford

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

